Preskočiť na hlavný obsah

Miloš Macourek: Mach a Šebestová

Príbehy o Machovi, Šebestovej a ich psom kamarátovi Jonatánovi som mala ako dieťa veľmi rada. Pozerávala som seriál a čítala som si ich aj v knižnej podobe. Myslela som, že ešte nejaká voda pretečie než môj retro kúsok Mimi darujem. Nakoniec sa všetko urýchlilo, pretože sme jedného pekného letného dňa stretli naše parťáčky z čias, kedy som bola ešte s Mimi doma.



Kamarátka Laura, ktorá je približne v rovnakom veku ako Mimi, mala v tom čase úplnú machošebestovú mániu. Zaujalo ma to, pretože by ma veru nenapadlo túto knihu ponúknuť trojročnému dieťaťu. A tak keď sme prišli domov, hneď som svoju knihu Mach a Šebestová vykutrala zo skrýše. Po jej prelistovaní som si povedala, prečo nie? Skúsime. Hlavní hrdinovia sú síce školáci, no inak je kniha plná obrázkov a textu primerane aj pre mladšie deti. 


Toho večera sme prečítali prvý príbeh o tom, ako Mach a Šebestová získali odtrhnuté slúchadlo. A poriadne sme si to užili. Ilustrácie Adolfa Borna, originálny slovný humor Miloša Macourka dávaju príbehom spád, vtip a podnecujú detskú fantáziu. Ani sme sa nenazdali a boli sme príbehu na konci. Na začiatku som sa trochu obávala, či bude Mimi dobre chápať obsahu, či nebudú príbehy pre jej vek príliš fantazijné a prekombinované, no moje obavy sa ukázali ako neopodstatnené.


Ďaľšie večery sme museli pokračovať a napriek únave Mimi chcela, aby som jej čítala vždy dva príbehy po sebe. Takže sme chodievali do postele skôr, aby ich vydržala počúvať až do konca a nezaspala. Dokonca sme knihu brali na dovolenku kde sme pokračovali v intenzívnom čítaní (až takom, že niektoré stránky nevydržali a sme ich museli po príchode domov lepiť). 





Keďže Mach a Šebestová zožali tak veľký úspech, neváhala som a ešte na dovolenke (bez komentára :-D) objednala Mach a Šebestová na prázdninách a Mach a Šebestová na cestách, ktoré vyšli vo vydavateľstve Albatros (nie je nič krajšie ako keď vás po príchode z dovolenky čaká na pošte balík krásnych kníh). Plánovala som jednu Mimi darovať na blížiace sa meniny, no tieto verzie majú menej obrázkov a veľa textu, miestami obsahujú dvojstránky úplne bez obrázkov, takže odkladám do skrýše.
Nižšie aspoň pár stránok, aby ste mohli nahliadnuť.












Na záver už len jeden postreh. V knihe Mach a Šebestová z roku 1988 je 12 príbehov, v knihe Mach a Šebestová v škole z roku 2014, ktorá má rovnakú obálku, je príbehov len 7. Je to škoda a preto odporúčam popozerať sa v antikvariátoch alebo v knižniciach po staršej verzii v prípade, že sa vám vaša z detstva nezachovala.









Mach a Šebestová

Text: Miloš Macourek

Ilustrácie: Adolf Born


Mladé letá, 1988




Komentáre

  1. Nové vydania, presne tak. Pre mňa najväčší problém je ten, že text je sádzaný do stĺpca zarovnaného na oboch stranách. Je to pre oči veľmi namáhavé, a ešte k tomu to podľa mňa odrádza, lebo to pôsobí ako jedna veľká mramorová ťarcha...Ech. Ten "náš" sa asi aj preto tak dobre číta, pretože toho textu je striedavo ale viac-menej málo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, veru, pôvodná verzia je oveľa vydarenejšia. Som rada, že ju máme :-)

      Odstrániť
  2. Ooooo potrebujem tu pôvodnú verziu 😄 bezodkladne 😄 no nič, ďalšia z kníh kvôli ktorým presnorim celý virtuálny svet len aby som ju aj z pod zeme vykutrala 😂

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára