Preskočiť na hlavný obsah

Hana Lasicová: Pupo a Fazuľka

Priznám sa hneď na úvod, že som k tejto knihe pristupovala ostražito. Zaregistrovala som síce, že Hana Lasicová napísala nejaké knihy pre dospelých, no keďže vyšli v brakovom vydavateľstve Evitapress, zaradila som si ju ako brakovú autorku a tým pádom ju ani nečítala. V prípade detskej knihy som však zvedavá bola a tak som sa rozhodla po knihe Pupo a Fazuľka poohliadnuť v kamennom kníhkupectve. Už som bez nej neodišla.


V prvom rade ma zaujali ilustrácie Aleny Wagnerovej, ktorej prácu mám veľmi rada. Mimi má leporelá, ktoré ilustrovala a ako bábätko ich zbožňovala. 
No a potom som sa začítala. Pomer text-ilustrácia je ideálny pre deti od 4 rokov, pre ktoré je aj kniha určená. Jazyk je bohatý, text sa dobre číta, príbehy plynú jeden za druhým.
Tie sú z reálneho života. Je cítiť, že Hana Lasicová je mama a zrejme mnohé témy v knihe naozaj zažila. Jej prístup k výchove a riešeniu detských problémov je mi sympatický.


Hlavnými hrdinami knihy sú, ako ste si už iste z názvu domysleli, Pupo a Fazuľka. Sú to dvaja škôlkari a ich skutočné mená si už nik nepamätá. Každý je úplne iný, no tvoria skvelé kamarátske duo, ktoré sa ocitá v situáciách bežných pre väčšinu detí.


Kapitol je 16, každá na inú tému, pričom sa dajú čítať aj samostatne. Témami sú napr. nástup do novej škôlky, šikana, nájdenie si kamaráta, strach z tmy, strach zo strašidiel, učenie sa bicyklovať a bezpečnosť s tým súvisiaca, narodenie súrodenca, spokojnosť so sebou samým/so svojim vzhľadom. Páči sa mi rozprávka, v ktorej chce Fazuľka hrať futbal a nakoniec ho, aj napriek konvenciám, hrá. Povzbudzujúco, humorne a poučne môže najmä na dospelých pôsobiť príbeh o tom ako otravná teta Gréta nútila Fazuľku na ulici recitovať básničky.


Vyústenia jednotlivých príbehov a teda riešenia ako sa zachovať sa mi páčia, vychádzajú z rešpektujúceho prístupu a tiež môžu pomôcť rodičom v situáciách, v ktorých si nevedia poradiť. Deti získajú akýsi návod, pozitívne vzory aký postoj zaujať v kontakte s inými deťmi, či dospelými. Mimi sa mi pri čítaní zdôverila s mnohými myšlienkami, ktoré inokedy nespomína, zistila som oveľa viac podrobností z jej života mimo domu. 


Nakoniec sme však túto knihu nedočítali, skončili sme niekde v polovici, či sa k nej ešte vrátime, netuším. Mimi až tak nevyhľadáva knihy z reálneho života, radšej má tie fantazijné. Ak však máte doma terko-barborko milovníkov, verím, že sa knihe Pupo a Fazuľka potešia a budú sa k nej vracať, pretože napísaná je naozaj dobre.





Pupo a Fazuľka
Text: Hana Lasicová
Ilustrácie: Alena Wagnerová
Ikar-Stonožka 2017

Komentáre