Preskočiť na hlavný obsah

Petr Sís: Robinson

Už dávno som si hovorila, že by som mala zbierku našich detských kníh rozšíriť o niektorú od medzinárodne uznávaného a cenami ovenčeného ilustrátora, grafika a tvorcu animovaných filmov, Petra Sísa. 

Máme od neho iba Hrej, Mozarte, hrej a to sa mi zdalo málo. V týchto dňoch sa na pultoch kníhkupectiev objavila novinka Robinson a napriek môjmu prvotnému zámeru, že ju objednám neskôr a teraz ju len obzriem a trochu v nej polistujem, som bez nej už z kníhkupectva nedokázala odísť.


Príbeh tejto knihy je spomienkou autora na vlastné detstvo, na jeden nevydarený maškarný večierok.   


Hlavný hrdina sa s priateľmi hrajú od rána do večera na pirátov a preto je len logické, že na blížiaci sa maškarný večierok si všetci chystajú masky pirátov. Iba náš hlavný hrdina nie. Mama ho presvedčí, aby išiel za svoju obľúbenú knižnú postavu, za Robinsona a ušije mu krásny kostým. Od kamarátov si však namiesto obdivu vyslúži výsmech. Od potupy a hanby skončí s teplotami v posteli, zaspí. Sníva sa mu, že stroskotal na opustenom ostrove, musí urobiť všetko preto, aby prežil. Keď sa zobudí, okolo postele stoja jeho kamaráti. Chcú vedieť všetko o Robinsonovi. Spoločné dobrodružstvo sa môže začať. .


Príbeh je to krátky, možno pri jeho čítaní bude niektorých dospelých iritovať postoj mamy k neušitiu kostýmu piráta. Deti však podľa mňa pocity poníženia zakúšajú v kolektíve často a preto môže byť pre ne zaujímavý (s Mimi som knihu nečítala, odkladám ju totiž pod stromček). Záver ich súčasne nabáda na vymyslenie si ich vlastného dobrodružstva.


Čo ma na tejto knihe dostalo, sú nádherné akvarely Petra Sísa. Využíva ich v časti kde hlavný hrdina sníva, čím vás úplne vtiahne do príbehu až máte pocit, že ste sa spolu s hlavným hrdinom ocitli na opustenom ostrove. Pre mňa je Robinson umelecké dielo.




Robinson
Text a ilustrácie: Petr Sís
Labyrint, 2017


Komentáre