Preskočiť na hlavný obsah

Gerda

Túto jar do kníhkupeckých vôd priplávali dve knižné veľrybky: Gréta a Gerda. Mená majú síce podobné, no inak sú úplne rozdielne. 



O knihe Gréta som písala na tomto mieste. Nesie posolstvo, že moria a oceány je potrebné chrániť, inak si ich našou enormnou produkciou odpadkov úplne zničíme


Kniha Gerda je o rodine, o domove, ale aj o priateľstve. A prečo Gerda? Autor ilustrácií, Adrián Macho, na svojom FB profile uviedol: 

S Gerdou oslavujem meniny v rovnaký deň - 23.marca. Ja tu, Gerda v Nórsku, Švédsku, Lotyšsku a ešte kade tade. Význam by sa dal voľne preložiť ako “pevnosť” alebo “úkryt”, - ideálne meno pre silné, nebojácne slečny.
Na začiatku som iba hľadal zvučné meno škandinávskeho pôvodu. Spoločné meniny boli ako bonus, z ktorého sa mi na okamih zahmlelo pred očami. Tiež som pôvodne chcel, aby obsahovalo islandské písmeno “d”, teda “ð”. Znak, ktorý vizuálne pripomína plachetnicu, alebo veľrybiu plutvu. Nakoniec som však od ð-éčka upustil a typo rovno dozdobil veľrybou plutvou.
To však nie je všetko. Vtip s meninami podtrhuje skutočnosť, že svoje meniny tiež oslavujem v deň narodenia svojej matky.
Kruh sa uzatvára, preto Gerða!


Na knihe Gerda vás v prvom momente upútajú nádherné ilustrácie, tetovania a sýte farby. Ilustrátorská práca Adriána Macha je výrazná, jedinečná a nedá sa s nikým zameniť.
Knihe Gerda teda jednoznačne ilustrácie dominujú a sú hlavným lákadlom. A čo text?


Príbeh napísal Adrián Macho a Peter Kavecký. Priznám sa, že by som uvítala, keby sa ho zhostil niekto skúsenejší, nakoľko niektoré myšlienky v knihe išli akosi do stratena (v časti kde sa Gerda stretne s chobotnicou) a text je priveľmi dlhý a opisný, dokonca rozdelený na dvanásť kapitol, čo mi príde úplne zbytočné, keďže kniha má 27 strán. Úprimne, text by som skrátila minimálne o polovicu, získal by tak na dynamike a väčšej pútavosti. 


Tiež sa autori nemuseli báť spomenúť smrť Gerdinej rodiny, v príbehu je len naznačená a pritom ilustrácia zobrazuje veľrybu s harpúnou v hlave. Mimi mala k tomu veľa otázok, takže sme sa porozprávali o zákaze lovu veľrýb a pytliactve. 
Gerda si z masakru nič nepamätá, pláva oceánom sem a tam a svoju rodinu hľadá. Na svojej ceste stretáva rôznych obyvateľov morí a oceánov, nachádza nových priateľov a nakoniec i domov.


Kniha Gerda svojou formou, ilustráciami, jednoduchosťou príbehu a rozsahom strán spadá do tzv. picture books. Čítať by sa dala s deťmi už od dvoch rokov a možno aj o kúštik skôr. Strany v knihe sú z kvalitného, pevného papiera, ktorý znesie aj menej šetrné zaobchádzanie malých prstíkov.
Avšak vzhľadom k dĺžke textu je vhodná približne od štyroch rokov. Mladším deťom môžu príbeh rodičia prerozprávať vlastnými slovami. Keď bola Mimi menšia a čítali sme knihu, ktorá ju zaujala, no bola určená pre o niečo väčšie deti, tak sme to tak robili.


Mimi sa kniha Gerda veľmi páči. Odvtedy, ako som ju priniesla pred pár dňami domov, sme ju čítali už niekoľkokrát a keď nečítame, tak si ju nosí so sebou po dome ako talizman. Kúpila som jej ku nej aj vankúšik Gerda značky Mellow-Pillow, za ktorou stojí ilustrátor Adrián Macho.


Ak vás zaujíma osoba ilustrátora Adriána Macha a chcete vedieť, prečo v jeho tvorbe prevláda prímorská téma, námorníci a tetovania, odporúčam prečítať si tento zaujímavý rozhovor s ním.



Gerda
Príbeh veľryby
Ilustrácie: Adrián Macho
Text: Adrián Macho, Peter Kavecký
Albatros, 2018

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatros Media.

Linky použité v článku sú affiliátne. Za podporu ďakujeme!


Komentáre

Zverejnenie komentára